Prosincová inspirace

Barbora, Mikuláš, Lucie a adventní neděle

Prosinec má zvláštní tempo – trochu ticho, trochu cinkání rolniček a světla, které často svítí víc uvnitř než venku. Mezi vůní perníku, studeným vzduchem za oknem a teplem u stolu se rodí malé dětské zázraky, když jim dopřejeme chvilku klidu a prostor na obyčejné hraní. Nemusíme stihnout všechno, stačí pár jemných okamžiků, ve kterých se můžeme dotýkat, dívat, poslouchat a být spolu. 

Malý prosincový kalendář

30.11. První adventní neděle
4. 12. Sv. Barbora
5. 12. Předvečer Mikuláše
6. 12. Sv. Mikuláš
13. 12. Sv. Lucie
24. 12. Štědrý den 

Smyslové aktivity na prosinec

Můžeš si vybrat jen jednu – i malá změna v rytmu dne dokáže dělat divy. 

Tyto aktivity jsem pro Vás připravila ve spolupráci se Smyslivčiným pomocníkem

1.–4. adventní neděle

Čtyři vůně adventu – patlavý věnec z domácího těsta

Materiály / pomůcky: suroviny na domácí modelínu (mouka, sůl, olej, voda...), mísa, lžíce, tác nebo prkénko, LED svíčky, drobné přírodniny (šípky, šišky, hvězdičky), koření: skořice, kakao, vanilkový cukr, perníkové koření / hřebíček. Recept na domácí modelínu najdeš třeba na odkazu zde.

Popis aktivity: Společně uvařte modelínu - ideálně 4 dávky. Potřebujete 4 stejné díly a každý "kus adventu" obarvíte a provoníte jiným kořením:
1. neděle – NADĚJE (skořice)
2. neděle – KLID (kakao)
3. neděle – RADOST (vanilkový cukr)
4. neděle – LÁSKA/SVĚTLO (perníkové koření/hřebíček)
Děti hnětou, čichají, zkoumají barvu a vůni. Pak z hadů a bochánků vytvoříte na tácu "věnec" – 4 voňavé ostrůvky, do každého vtisknete LED svíčku a pár přírodnin. Na závěr si symbolicky "přehrajete" všechny 4 adventní neděle: u každého dílu mačkáte těsto, rozsvítíte svíčku a pojmenujete "naděje – klid – radost – láska".

Co rozvíjíme: hmat (modelína, hladké svíčky, drsné šišky a šípky), čich (různé vůně koření a jejich porovnávání), zrak (barvy těsta, tvar kruhu, světlo svíček, kontrast dekorací), jemnou motoriku (hnětení, válení, mačkání, otisky), prostorovou orientaci (4 části věnce a jejich pořadí), emoce a rituály (klid u světla, očekávání Vánoc, pojmenování pocitů).

Tip na obměnu: pokud nechceš vyrábět modelínu, připrav 4 různé patlavé misky (mouka + olej, škrob + voda, pěna + mouka, zbytky těsta z pečení). Do každé dej jinou vůni a jednu LED svíčku – děti si postupně "osahají" čtyři úplně odlišné adventní neděle: co teče, co drží tvar, co je lehounké a nadýchané, co je pevné a klidné.

Smyslivčino moudro: Advent nemusí být složitý, aby byl hluboký. Někdy stačí čtyři vůně, čtyři doteky a čtyři malé plamínky, které dětem ukážou, že čekání může být jemné a radostné.

4. 12. – Sv. Barbora

Barbořiny tajné doly – světlo v podzemí

Materiály / pomůcky: větší krabice nebo hlubší tác s vyšším okrajem, tmavý podklad (černý papír, látka, pytel), sypký materiál jako "zem / uhlí" (fazole, čočka, cizrna, kukuřice, rýže obarvená kakaem, drobné kamínky), "poklady" (alobalové kuličky, zlaté korálky, skleněné kamínky, dřevěné hvězdičky, knoflíky), lžičky, odměrky, kelímky na nabírání a třídění, 1–2 baterkové svítilny/čelovky, miska s kouskem skořice/hřebíčku/vanilkového cukru na čich a volitelně papírové "helmy" horníků.

Popis aktivity: Dětem krátce povíš, že sv. Barbora chránila horníky v hlubokých dolech. V krabici s tmavým podkladem vytvoříte "šachtu", nasypete směs sypkého materiálu a schováte do ní poklady. Nejprve děti hledají poklady po hmatu "ve tmě" – se zavřenýma očima zkoumají, co je hladké/drsné, kulaté/hrané, tvrdé/měkké, a nálezy dávají do kelímků. Potom přichází světlo – posvítíte do dolu, ztišíte místnost a děti střídavě svítilnou hledají poklady očima a rukou je vyndávají ven. Na závěr poklady třídíte do misek podle barvy, tvaru, velikosti a zkoumáte zvuk sypání a vůni "vánočního podzemí" ze skořice, hřebíčku nebo vanilky.

Co rozvíjíme: hmat (různé tvary, povrchy, velikosti, teplotu materiálu v dlani), zrak (kontrast tma–světlo, lesk pokladů, třídění podle vlastností), sluch (zvuky sypání, "hornické šustění"), čich (koření jako "vánoční vůně v podzemí"), jemná motorika (sbírání drobných předmětů, přesýpání, třídění), soustředění a trpělivost (klidná, opakovaná hra), fantazie (role horníků a Barbory jako ochránkyně).

Tip na obměnu: u nejmenších (2–3 roky) vynech baterky, nech jen světlo v místnosti, použij jeden druh sypkého materiálu a větší "poklady" – zaměř se hlavně na hrabání, přelévání hrstí a pojmenovávání ("velké", "kulaté", "tvrdé"). 

Smyslivčino moudro: V každém kousku tmy se dá najít malý poklad – stačí trocha světla, trpělivé ruce a někdo, kdo nad námi drží ochrannou ruku, stejně jako Barbora nad horníky. 

13. 12. – Sv. Lucie

Luciin noční čaj – noci upije a dne nepřidá

Materiály / pomůcky: 1 větší průhledná nádoba ("noc"), 1 menší průhledná nádoba ("den"), několik průhledných kelímků pro děti, silný černý čaj nebo voda obarvená barvivem (vychladlá), čistá voda, pipety / injekční stříkačky bez jehly / malé naběračky, bílý papír/látka pod nádoby, volitelně LED světýlka nebo lampička a miska se suchými čajovými sáčky nebo sypaným čajem na čich a hmat.

Popis aktivity: Dětem jednoduše povíš pranostiku a ukážeš velkou nádobu s velmi tmavým čajem jako "noc". Nejprve se s nocí seznámí – přivoní, zkusí teplotu, prohlédnou barvu proti bílému papíru. Potom Lucie začne "noci upíjet": děti nabírají tmavou noc do kelímků, vylévají ji do zvláštní nádoby (noc, která už odešla) a do noční nádoby přidávají čistou vodu. Sledují, jak se odstín pomalu mění – z úplně tmavé na hnědou, světlejší, skoro "šedé ráno". Společně tvoříte "Luciinu stupnici noci" – řadu kelímků od nejtmavší po nejsvětlejší. Vedle může být stanoviště s čajovými sáčky a sypaným čajem na mačkání a čichání.

Co rozvíjíme: zrak (vnímání odstínů, kontrast na bílém pozadí), čich (rozdíl suchý × mokrý čaj), hmat (teplota, vlhkost, struktura čaje), pochopení postupné změny ("noc" ≠ hned "den"), jemná motorika (pipety, přelévání, přesné vylévání), pozornost a soustředění (sledování změn, porovnávání odstínů, práce "jako malí badatelé").

Tip na obměnu: pro nejmenší (3–4 roky) použij jen odměrky/kelímky a pracujte se dvěma stavy – "hodně tmavá noc" a "trochu světlejší noc". U starších dětí nechej vytvořit obrázkovou stupnici noci (4 okénka: NOC – TMAVO – ŠERO – SVÍTÁ) a zkuste "vědecký odhad", kolikrát je potřeba noc "upít", než bude skoro den. 

Smyslivčino moudro: Někdy se světlo neobjeví hned – přichází po malých doušcích. Lucie nás učí dívat se i na ty nejjemnější změny, které bychom v každodenním shonu snadno přehlédli. 

Malé pomocníky na prosinec nech na Smyslivce

Když nechceš vše vymýšlet od nuly, můžeš se opřít o připravené materiály. 

Smyslový adventní kalendář 2025

24 jednoduchých smyslových aktivit, které zvládneš i v největším předvánočním shonu. Žádné složité přípravy – jen jasný návod, pomůcky a Smyslivčino moudro ke každému dni.

Smyslivčina lednová výzva

Smyslové hraní? Jasně, že to zvládneš! 

Krátká, praktická výzva, která tě jemně provede základy smyslového hraní – krok za krokem, bez tlaku na dokonalost. Vhodná pro maminky, učitelky i lektorky, které chtějí víc jistoty a méně chaosu v aktivitách s dětmi.

Smyslivčin nápadník 

Čert, Mikuláš a Anděl ve smyslovém hraní

Nápadník obsahuje 3 sestavená stanoviště smyslového hraní, která pomohou dětem zklidnit emoce a uvolnit napětí v době kolem Mikuláše, kdy je dětská psychika dost zatížená.


Pojďme sdílet prosincové hraní

Tvoje nápady a malé každodenní příběhy jsou pro ostatní maminky, učitelky a lektorky obrovskou inspirací.

  • Poděl se o fotku nebo příběh z některé aktivity ve FB skupině: SensoryPlay – inspirace na dětské aktivity.
  • Přehledné návody najdeš ve FB skupině: SensoryPlay – Inspirace NÁVODY nejen pro učitele MŠ
  • Na Instagramu mě můžeš označit jako @hrave_s_ai – ráda nahlédnu do vašeho prosince.

Děkuji, že jste dočetli až sem a že se mnou hledáte cesty, jak dětem dopřát víc vjemů a míň tlaku na výkon. Přeji vám prosinec, ve kterém si najdete aspoň pár chvil jen pro sebe a děti – bez dokonalosti, zato s opravdovým klidem a blízkostí.

Ivka ze Smyslivky